شبکه انديشمندان قم

    ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی
    کد خبر : 78755

    رویکردی دینی به اخلاق رسانه (با محوریت رسانه ملی)

    رویکردی دینی به اخلاق رسانه (با محوریت رسانه ملی)

    چکیده : با رویکرد ارزشی و هنجاری، همه کنش های ارادی و اختیاری انسان، بدون استثناء، محکوم قواعد و معیارهای اخلاقی اند و لاجرم با یکی از الزامات دو گانه ایجابی و سلبی(= بایدها و نبايدهای عقل عملی) یا شق ثالث (= قطب خنثی و عاری از هر نوع الزام هنجاری بر پایه منطق سه قطبی) منطبق خواهند بود. ارتباطات جمعی به عنوان یکی از عرصه های گسترده ارتباطات انسانی با میانجی گری فناوریهای رسانه ای نیز علاوه بر پذیرش اجتناب ناپذیر این اصل جهانشمول، به دلیل برجستگی موقعیت، اهمیت و حساسیت کارکردی، گستره و عمق تاثیر، تنوع محصولات، تکثر و تعدد مخاطبان،و نقش محوری آن در بازخوانی، بازتولید، ویرایش و اشاعه فرهنگ؛ بیش از سایر عرصه ها به ضرورت متابعتاختیاری یا اجباری از قواعد ارزشی، دستورالعمل های اخلاقی و الگوهای رفتاری موجه و دارای پشتوانه های نظری و فرهنگی محکوم شده اند. این نوشتار در صدد است تا با ارجاع به بنیادهای بینشی و ارزشیاسلام، الزامات و مرجحات عامهنجاری و باید ها و نبایدهای اخلاقی هدایت گر ارتباطات جمعی را با رویکردی دینی و با هدف تامین یکی از ملزومات حرفه ای یک رسانه دینی یا دارای رسالت و کارکرد دینی، استنباط و ارائه کند. کلیدواژه ها: رفتار، ارزش، هنجار، اخلاق، فقه، اخلاق حرفه ای، رسانه.

     برای مشاهده و دانلود مقاله بر روی فایل PDF زیر کلیک کنید.





    .
    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :