شبکه انديشمندان قم

    ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی
    کد خبر : 74458

    تحليل محتواي سريال مذهبي «روز حسرت»

    تحليل محتواي سريال مذهبي «روز حسرت»

    چکیده : برنامه هاي نمايشي رسانه هاي تصويري يكي از مصداق هاي مهم محصولات رسانه اي است كه كاركرد سرگرمي و اشتغال زايي تفنني و تفريحي دارند. جاذبه اين نوع برنامه ها براي مخاطب عام هنگامي فزوني مي يابد كه كاركرد غالب و متعارف يادشده، با كاركردهاي مطلوب و اشتهاآفرين ديگري همراه شود. فيلم ها و سريال هاي داراي سوژه، محتوا، پردازش، ساختار، شكل و زبان ديني به ويژه از نوع عرفاني و معنوي آن در ماه مبارك رمضان، نوعي از برنامه هاي مناسبتي سيماي ملي است كه هرساله با هدف تأمين هم زمان نتايج و آثار نظري، احساسي و عملي متعدد تهيه و پخش مي شود و به ويژه با حال و هواي روحاني و معنوي مؤمنان مخاطب در ماه ضيافت الهي متناسب است. اين نوشتار درصدد است با هدف داوري درباره درستي و نادرستي فرضيه ذيل (نبودن تنافي ميان كاركرد سرگرمي و كاركرد شناختي و معرفت بخشي و ترويجي [اعم از آموزش يا اطلاع رساني] يك برنامه نمايشي داراي محتوا و جهت گيري ديني)، يكي از سريال هاي مناسبتي نسبتاً موفق (شبكه اول سيما) يعني سريال روز حسرت را با روش تحليل محتواي كيفي بررسي و واكاوي كند. اين سريال در مقايسه با چهار سريال پخش شده هم زمان در رمضان 1387، بيشترين ميزان مخاطب را به خود جذب كرده و بنا بر نظرخواهي صدا و سيما، با 2/81 درصد بيننده و 6/83 درصد ميزان رضايت، رتبه اول و عنوان «پربيننده ترين» سريال ماه رمضان اين سال را به خود اختصاص داده است. نتايج حاصل از اين مطالعه، مؤيدات و مرجحات زيادي در تأييد فرضيه مورد نظر به دست داده است. يادآوري مي شود براي اختصار، جدول ها و نمودارهاي ترسيمي نوشتار حذف شده است. كليدواژ گان : سيماي ملي، سرگرمي، سريال، مخاطب، كاركرد، دين داري، الگوي هنجاري.

    برای مشاهده و دانلود مقاله بر روی فایل PDF زیر کلیک کنید.







    .
    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :