شبکه انديشمندان قم

    146رکورد در مدت زمان 0.390ثانیه
    عبارت مورد جستجو :
    جامعه شناسی دین، رویکردی برون دینی (در مقایسه بارویکردهای درون دینی متالهان، فیلسوفان دین و...)است یعنی به دین به مثابه یک پدیده اجتماعی، در موقعیت تاریخی و در مقام تحقق و عینیت(در مقابل دین در مقام تعریف)یا دین انضمامی(در مقابل انتزاعی) توجه دارد. در این رویکرد معمولا به دین خاص و مصداق مشخصی از دین توجه نمی شود....
    یکی از هنجارهای کهن و سنن ملی – مذهبی دیر پای جامعه ایران اسلامی ، سنت الزامی حجاب وضرورت پوشش کامل زنان به هنگام حضوردر فضای اجتماعی است . این هنجار بویژه در منطق دین ، ارزشهای برجسته ای را نمایندگی می کند وطیف گسترده ای از ژست ها ورفتارهای مختلف از پوشش کامل اندام به استثنای مواضع خاص گرفته تا نحوه تعامل ، تکلم ،نگاه ، راه رفتن ، حمل زیور آلات ، آرایش ، استعمال مواد خوش بوکننده و... را شامل می گردد....
    امر به معروف و نهی از منکر به عنوان بخشی از سیاست نظارتی و کنترلی اسلام وعنصر مکمل فرایند اجتناب ناپذیر«جامعه پذیری» همچون همه تدابیر خرد و کلان فرهنگی و اجتماعی جهت ورود به قلمرو هنجاری جامعه وتبدیل شدن به منطق کنشی فراگیر ،نیازمند تشریح ، تبلیغ ، بسترسازی و تمهید مقدمات و شرایط اجرایی سازی متناسب است ...
    فراغت به عنوان ظرف زمانی فارغ از هر نوع الزام، بخشی از فرصت و سرمایه زمانی بشرست که معمولا به تبع متغیرهای مختلف شخصی ومحیطی پوشش می یابد. کمیت این مقطع و نحوه بهره برداری از آن همواره – بویژه تا قبل از تحولات ناشی از انقلاب صنعتی- به تبع کار و فعالیت رسمی و نقش های محول و محقق افراد در جامعه تعین می یافت...
    یکی از مولفه های کلیدی و برجسته سبک زندگی دینی در حوزه ارتباطات انسانی، ارتباط با خویشان و بستگان نسبی و سببی، اعم از مومن و غیر مومن است که به «صله رحم» تعبیر شده است؛ آموزه ای که در منابع دینی و سیره بزرگان دین نیز فراوان و با تعابیر مختلف بر رعایت آن در هر شرایط ممکن تصریح و تاکید شده است....
    چکیده : یکی از عناصر کانونی و اجتناب ناپذیر در هر فرایند ارتباطی فرستنده یا منبع پیام است. در ارتباطات جمعی، این موقعیت به رسانه و عوامل و کارگزاران آن اختصاص دارد. «اطلاع رسانی» ظاهراعام ترین عنوانی است که بخش قابل توجهی از آنچه تحت عنوان کارکردهای متنوع رسانه از آن یاد می شود، پوشش می دهد. تردیدی نیست که اطلاع رسانی به عنوان یک کنش سازمانی، برنامه ریزی شده ومعطوف به مخاطب؛ کنشی هدفمند، غایت گراونتیجه محوراست....
    نسبت میان اخلاق و آداب 25 شهریور 1394 14:48
    چکیده :کی از نظام های هنجاری بسیار مهم در هر جامعه و جهان های فرهنگی که نقش تعیین کننده ای در سامان دهی و مطلوب سازی کنش های فردی و اجتماعی دارد، «آداب اجتماعی» است. هویت انضمامی، بین الاذهانی، نسبی و متغیر بودن و کارکرد های صوری آداب از قبیل فرم بخشی و قالب دهی موجب شده تا این بخش هنجارین، برغم اهمیت از حوزه مطالعات محققانه و تاملات مدققانه به دور مانده و یا در حاشیه موضوعات فقهی، حقوقی و اخلاقی به اجمال ملاحظه شود.
    چکیده : مقدمتا عرض کنم که هویت از کلید واژه های برجسته و پربسامد در جامعه شناسی، علوم سیاسی، مطالعات فرهنگی و ارتباطات است. هویت معرف وجه اشتراک ما با جمعی وتمایز از دیگران است. منبع اصلی و مهم ترین راهنمای شناخت بینش ها، احساسات، رفتارها و تعلقاتافراد و گروه های اجتماعی در مجموعه در هم تنیده نظام اجتماعی به شمار می رود. یک انسان در طول حیات خویش، یک جامعه در ادوار مختلف تطورخود و به طورعام، بشر در طول حیات اجتماعی پرگستره و پهن دامنه خویش، همواره گونه های از هویت را به تبع عوامل و عناصر مختلف فرهنگی اجتماعی به صورتی اجتناب ناپذیرتجربه کرده است...
    چکیده : با رویکرد ارزشی و هنجاری، همه کنش های ارادی و اختیاری انسان، بدون استثناء، محکوم قواعد و معیارهای اخلاقی اند و لاجرم با یکی از الزامات دو گانه ایجابی و سلبی(= بایدها و نبایدهای عقل عملی) یا شق ثالث (= قطب خنثی و عاری از هر نوع الزام هنجاری بر پایه منطق سه قطبی) منطبق خواهند بود. ارتباطات جمعی به عنوان یکی از عرصه های گسترده ارتباطات انسانی با میانجی گری فناوریهای رسانه ای نیز علاوه بر پذیرش اجتناب ناپذیر این اصل جهانشمول، به دلیل برجستگی موقعیت، اهمیت و حساسیت کارکردی، گستره و عمق تاثیر، تنوع محصولات، تکثر و تعدد مخاطبان،و نقش محوری آن در بازخوانی، بازتولید، ویرایش و اشاعه فرهنگ؛ بیش از سایر عرصه ها به ضرورت متابعتاختیاری یا اجباری از قواعد ارزشی، دستورالعمل های اخلاقی و الگوهای رفتاری موجه و دارای پشتوانه های نظری و فرهنگی محکوم شده اند. این نوشتار در صدد است تا با ارجاع به بنیادهای بینشی و ارزشیاسلام، الزامات و مرجحات عامهنجاری و باید ها و نبایدهای اخلاقی هدایت گر ارتباطات جمعی را با رویکردی دینی و با هدف تامین یکی از ملزومات حرفه ای یک رسانه دینی یا دارای رسالت و کارکرد دینی، استنباط و ارائه کند. کلیدواژه ها: رفتار، ارزش، هنجار، اخلاق، فقه، اخلاق حرفه ای، رسانه.
    چکیده : «کعبه» مقدّس‏ترین معبد الهی است که عمری به درازی حیات این جهان دارد و همچون نگینی بر تارک هستی، درخشش خویش را در ظلمت دیجور این عالم فانی استمرار می‏بخشد. انتساب تشریعی به خالق هستی، قدمت زمانی، معماری و تجدید بنا توسط پیامبران عظیم‏الشأن الهی، قبله‏گاه انبیا و اولیا مورد احترام همه امت‏ها، تجلّی‏گاه توحید، مهبط وحی، هدایت‏گر عالمیان، مایه قوام و استواری مردم، کانون امنیت و آسایش، عامل پیوند مؤمنان عالم، کانون طلوع اسلام و بعثت پیامبر اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله، محل تولّد امیرمؤمنان علیه‏السلام، محل ظهور منجی عالم بشریت و کانون برگزاری مراسم عظیم عبادی ـ سیاسی حج؛ برخی از برجسته‏ترین ویژگی‏های این حرم قدسی است. این نوشتار با رویکردی ارتباطی، نقش و کارکرد خانه کعبه را به عنوان محوری‏ترین کانون ارتباطات متنوع امت اسلام تحلیل کرده، ظرفیت‏های بالفعل و بالقوّه آن را در جهت وحدت و اتحاد امت اسلام به عنوان یک راهبرد تعیین‏کننده برجسته می‏سازد. کلیدواژه‏ها:کعبه، حرم، حج، قبله، ارتباطات، امت، مناسک.
    • تعداد رکوردها : 146