شبکه انديشمندان قم

    ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی
    کد خبر : 222973

    سید حسین شرف الدین

    سبک زندگی دینی و مصرف گرایی

    موضوع «مصرف‏ گرایی» یکی از ویژگی ‏ها و ترجیحات سبک زندگی غربی است که تحت تأثیر تحولات ناشی از انقلاب صنعتی به ‏ویژه غلبه نظام سرمایه ‏داری متأخر در چند دهه اخیر به ظهور رسیده است. همچنین مصرف‏ گرایی از رهگذر فرآیند جهانی شدن، ارتباطات گسترده جوامع، اشاعه فرهنگی، رسانه ‏های جهان‏گستر به رویه نسبتا رایج و شایع جامعه جهانی تبدیل شده است. در تبیین علل و عوامل مؤثر در رواج و نفوذ روزافزون این فرهنگ و نیز پیامدهای فردی و اجتماعی آن تاکنون دیدگاه‏ های مختلفی با رویکردهای روان‏شناختی، روان‏کاوی، جامعه ‏شناختی و مطالعات فرهنگی، اقتصادی، ارتباطاتی و الهیاتی عرضه شده است. در این رویکردها، بیش از جنبه ‏های اقتصادی به جنبه ‏های فرهنگی و اجتماعی این پدیده، توجه شده است. این نوشتار درصدد است که با ارجاع ضمنی به دیدگاه‏ های ارائه شده، جایگاه این رفتار را در سبک زندگی غالب و رایج کنونی، از ابعاد مختلف و با رویکرد غالب مطالعات فرهنگی، تحلیل کند و در پایان به صورت گزاره‏ وار و مختصر به خطوط عام الگوی مصرف از دیدگاه اسلام توجه دهد. روش آن در مقام گردآوری اطلاعات اسنادی و در مقام بررسی آن‏ها، تفسیری، تعلیلی و تحلیلی است. کلیدواژه ها: مصرف؛ مصرف‏ گرایی؛ کالا؛ خرید؛ نیاز؛ رفاه؛ سبک زندگی

    برای مشاهده و دانلود مقاله بر روی فایل PDF  زیر کلیک کنید.




    نظر شما



    نمایش غیر عمومی
    تصویر امنیتی :