سبک زندگی و ملزومات فرهنگی اجتماعی آن

تقریرگفت و گوی علمی ارائه شده در جمع دانش پژوهان کارگروه سواد رسانه ای در حوزه هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، آبان ماه 1395.

 

 

 

چیستی سبک زندگی

«سبک زندگی» یک سازه مفهومی مرکب از دو واژه  سبک(style ) و زندگی (life)است که احتمالا به دلیل وضوح مفهوم «زندگی» یعنی وضعیت ها، رویدادها، رفتارها و فرایندهای حیات روزمره، عمده مباحث حول واژه «سبک» متمرکز شده است.

ورود مفهوم «سبک زندگی» به حوزه ادبیات علوم اجتماعی، عمدتا از(۱۹۲۰ در جامعه شناسی کلاسیک و به صورت ضمنی و پس از چند دهه وقفه و سکوت، مجددا در ۱۹۸۰ به صورت مستقل و برجسته)، با محوریت اوضاع فرهنگی اجتماعی جامعه غرب مدرن بوده است.

عوامل زمینه ای و محیطی متعدد ووقوع برخی تحولات را می توان در تجدید حیات مفهوم «سبک زندگی» و مواجهه توصیفی، تفسیری، تبیینی و انتقادی عالمان علوم اجتماعی با آن موثر دانست. از آن جمله: صنعتی شدن و شهرنشینی فزاینده و زمینه یابی برای تضعیف الگوهای سنتی ورشد خرده فرهنگ های  برساختی؛ افول اعتبار و اهمیت روایت های کلان نظری و ایدئولوژیها و فراروایت ها در جهان مدرن  و پسامدرن مثل دین  و تضعیف بنیادهای اعتقادی و ارزشی مشترک؛ تفکیک اجتماعی تحت تاثیر نظام تقسیم کار فزاینده؛ رشد طبقه متوسط شهری با مختصات ویژه؛  کاهش نقش برخی عوامل ساختی  و فعالیت های نمادین در هویت بخشی مثل کار و شغل؛……

ادامه …

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا